Facebook Twitter RSS GoldenLine G+

Jak wzmocnić poczucie własnej wartości i dzięki temu być bardziej pewną siebie ?

samoocena, poczucie własnej wartościChoć poczucie własnej wartości kształtuje się od pierwszych chwil życia, nie jest nam dane raz na zawsze. Możesz je kształtować i wzmacniać, aby czuć się lepiej ze sobą każdego dnia.

Poczucie własnej wartości to nie tylko kwestia samopoczucia. W dzisiejszych czasach stało się ono również istotną potrzebą ekonomiczną. Ludzie z wyższym poczuciem wartości mają więcej odwagi w nawiązywaniu relacji, podejmowaniu decyzji i determinacji w osiąganiu celów prywatnych i zawodowych. Mają ugruntowane poczucie, że zasługują na szczęście, dzięki temu działają skuteczniej, gdyż są przekonani, że włożony wysiłek zaowocuje efektami.

Jak możesz wzmocnić swoje poczucie własnej wartości?
Przygotowałam dla Ciebie 7 kroków, które doskonale wesprą Cię na tej drodze.

1. Poznaj siebie.

Aby siebie polubić, najpierw trzeba siebie poznać. Codziennie zadawaj sobie pytania: na co mam ochotę? Jaki mam nastrój? Jaka jestem? Co lubię jeść? Jaki lubię spędzać wolny czas? Czego nie lubię? itd. Wszystko to pozwoli Ci poznać siebie taką, jaką jesteś na prawdę, bez masek.

2. Rób coś dla siebie, codziennie.

Jeśli kogoś lubisz i cenisz, to chcesz o niego dbać, aby było mu jak najlepiej, prawda? Od dziś zadbaj O SIEBIE tak, jak o kogoś cennego i kochanego, kogo chcesz uszczęśliwiać. Możesz zrobić sobie pachnącą kąpiel lub pójść na dłuższy spacer. Zrób coś, dzięki czemu okażesz samej sobie, że jesteś dla siebie ważna i wartościowa. To Cię wzmacnia i buduje Twoje poczucie wartości.

3. Zrób listę swoich osiągnięć.

To nie muszą być spektakularne sukcesy. To mogą być nawet mniejsze rzeczy, ale takie, które wymagały od Ciebie wysiłku. Każdy ma na koncie osiągnięcia. Wypisz na kartce: ukończenie szkoły, zdanie prawda jazdy, matury, zdobycie pierwszej pracy, a nawet pierwszy zrobiony obiad itd. I nawet jeśli inni mają na koncie te same osiągnięcia co Ty (np. też skończyli studia), to nie umniejsza to wysiłkowi jaki włożyłaś oraz temu, że  nie poddałaś się i osiągnęłaś swój cel. Buduj swoją samoocenę, bo możesz być z siebie dumna.

4. Próbuj nowości.

Aby coś zmienić, trzeba coś zmienić. Uruchom swoje wewnętrzne pokłady energii ku konstruktywnej zmianie. Wynurz się z kolein i strefy komfortu, które trzymają Cię tu gdzie jesteś. Zacznij od małych kroków. Załóż sukienkę o fasonie, którego nigdy nie nosiłaś, pomaluj usta różową pomadką (jeśli na co dzień nosisz stonowane kolory), słuchaj muzyki z ‘nie Twojej bajki”, spróbuj sportu, który wydaje Ci się np. nudny. Rozmawiaj z innymi niż zwykle ludźmi, poznaj ich punkt widzenia. Nastaw się na inność, nastaw się na zmiany.

5. Porzuć  wewnętrznego krytyka.

Przestań umniejszać swoim zasługom i chwal sama siebie. Pamiętaj, że często powtarzane do siebie „och, ale jestem głupiutka” przez lata, może się uwewnętrznić i stworzyć trwały nawyk myślowy na własny temat. Od dziś mów do siebie przyjemnie i czule.

6. Zaakceptuj swoje słabości.

Ideały nie istnieją, bądź autentyczna. Jesteś człowiekiem, a nie bezbłędną maszyną. Daj sobie prawo do niedoskonałości i popełniania błędów. Masz prawo czegoś nie wiedzieć, nie umieć, a nawet nie chcieć się wszystkiego uczyć. Porzuć perfekcjonizm – naprawdę wystarczy, aby Twoja praca była wystarczająco dobra.

7. Rozmawiaj ze sobą.

Najlepiej rozmawiać ze sobą na piśmie, prowadząc dziennik– zachęcam. Pisz co czujesz, co myślisz na dany temat, co Ci się dziś podobało, a co nie i dlaczego. Dyskutuj jak z najlepszą przyjaciółką, swobodnie. Bądź w kontakcie ze sobą.

 

W zależności od Twoich doświadczeń i determinacji praca, nad wzmocnieniem poczucia własnej wartości może trwać od kilku miesięcy do kilku lat. Niech Cię to nie zraża. Czas i tak przeminie. A więc wykorzystaj go dla siebie.
Zmiana przekonań, które tworzyły się przez wiele lat, wymaga czasu – to naturalny proces. Jednocześnie pierwsze efekty możesz zobaczyć bardzo, bardzo szybko, jeśli będziesz konsekwentna. A jeśli nie będziesz konsekwentna –  zaakceptuj to (to właśnie moment gdzie możesz popracować nad akceptacją swoich słabości). I zacznij to co przerwałaś od nowa. Możesz zaczynać nawet codziennie ;)

Powodzenia !

 

Jeśli chcesz popracować nad swoim poczuciem wartości, już dziś zapraszam Cię na sierpniowe warsztaty wzmacniające i budujące poczucie własnej wartości i samoocenę pt.”Poznaj Wartość Swoją!”. 
Jeśli wolisz pracować indywidualnie, skorzystaj z life coachingu osobistego.

Stronę odwiedzono poprzez m.in. poniższe frazy kluczowe:

  • poczucie wartości ćwiczenia
  • coaching budowanie pewności siebie warszawa
  • ćwiczenia na wzmocnienie samooceny
  • pewnosc siebie terapia warszawa
  • wzmocnienie wartosci

Tags: , , , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiadom mnie o odpowiedziach, bez zostawienia komentarza

Life Coaching. Psychologia. Psychoterapia. Rozwój. Wszelkie prawa zastrzeżone © 2009-2017 Kinga Ślużyńska