Facebook Twitter RSS GoldenLine G+

5 najlepszych umiejętności, dzięki którym stworzysz zdrowe i udane relacje

Jak tworzyć zdrowe i udane relacjeBycie w relacji z drugim człowiekiem to nie tylko jedna z naszych podstawowych potrzeb, ale również ważny element na każdej płaszczyźnie życia: partnerskiej, rodzinnej, osobistej, towarzyskiej, biznesowej. Dobre i wspierające relacje z innymi ludźmi sprawiają, że nasze życie staje się bardziej satysfakcjonujące i szczęśliwe. Dlatego warto rozwijać w sobie umiejętności budowania dojrzałych relacji.

 

 

Jakie relacje są zdrowe i dojrzałe?

To takie, w których możesz być naturalnie sobą. Ważne jest, aby obie osoby szanowały w sobie to co indywidualne i to co różne oraz koncentrowały się na wydobywaniu z siebie tego, co najlepsze. Zdrowe relacje to takie, w których pomimo tego, że czasem nie jest idealnie – czujesz się komfortowo i dobrze.

Warto mieć świadomość, że zasady kształtowania się relacji – z pewnymi modyfikacjami – są uniwersalne i mają zastosowanie do budowania uczuciowych związków, przyjaźni, jak również relacji biznesowych (zarówno z klientami, jak i współpracownikami).

I co najważniejsze, nie trzeba się nimi urodzić.
Możesz się ich uczyć i  je w sobie wzmacniać!

Oto 5 kluczowych umiejętności,

które są potrzebne w rozwijaniu zdrowych, ciepłych i satysfakcjonujących relacji:

1. Otwarta i zrozumiała komunikacja

a. Aktywne słuchanie
                     b. Mówienie ze swojej perspektywy
                     c. Jasność i klarowność w komunikacji – bez domysłów czyli otwarcie
                     d. Zrozumienie zamiast ocen

2. Szczerość i bycie sobą

3. Empatia i wyrażanie zainteresowania i troski o drugą osobę

4. Dobro wspólne i współodpowiedzialność

aa. Granice

5. Od czego zacząć ? Od pracy nad sobą!

 

1. Otwarta i zrozumiała komunikacja.

 

Komunikacja jest jedną z podstawowych i najważniejszych kompetencji osobistych. Wpływa na to, jak jesteś rozumiana oraz postrzegana, a to z kolei przekłada się na jakość relacji, które łączą Cię z innymi ludźmi. W relacjach zawodowych, ze współpracownikami, klientami czy partnerami biznesowymi umiejętności komunikacji często modelują profesjonalny wizerunek firmy i są kluczowe w nawiązywaniu owocnej i długoterminowej współpracy. Błędy i szumy w komunikacji jak nic innego powodują powstawanie nieporozumień i prowadzą do konfliktów. Warto więc inwestować w naukę umiejętności przejrzystej i skutecznej komunikacji, bo szczery, pozytywny i otwarty kontakt tworzy autentyczne relacje osobiste i biznesowe.

Jakie są najważniejsze składniki skutecznej komunikacji ?


a. Aktywne słuchanie.

Jest takie powiedzenie: „Bóg dał nam dwoje uszu i jedne usta – nie sądzisz, że chciał nam przez to coś dać do zrozumienia?” I rzeczywiście, umiejętność słuchania jest pierwszą, której warto się uczyć. Słuchać aktywnie to skupić całą uwagę na swoim rozmówcy po to, aby na prawdę zrozumieć co chce Ci przekazać. W tym czasie nie przerywaj (komentarzami typu „tak, ale..”), powstrzymaj się od własnych osądów i wypowiedzi, a szczególnie dobrych rad. Dodatkowo sprawdź, czy dobrze się zrozumieliście mówiąc np.”Usłyszałam, że chcesz mi przekazać…” lub „Jeśli dobrze Cię rozumiem, to…”. Pozwala to wytworzyć poczucie akceptacji, wzajemnego zaufania i zrozumienia oraz uniknąć nieporozumień.


b. Mówienie ze swojej perspektywy.

Warto świadomie kształtować swoje nawyki komunikacyjne. Jednym z nich jest tzw. „komunikat typu JA”. Dzięki swojej formie pozwala odnieść się do zaistniałych faktów, wyrazić swoje odczucia w związku z tą sytuacją oraz prośbę lub propozycję rozwiązania.


c. Jasność i klarowność w komunikacji.

Pamiętaj! Nikt nie ma obowiązku domyślać się czego potrzebujesz i co chcesz przekazać. Jednym z mitów jest myślenie: „jeśli komuś na mnie zależy, to powinien się domyśleć”. Nic bardziej mylnego. To nierealistyczne oczekiwanie. Nikt nie ma zdolności „czytania w myślach” i jedyną osobą odpowiedzialną za wyrażenie swojego zdania i potrzeb jesteś Ty sama.

Szczególnie w biznesie (choć tak naprawdę w każdej relacji) jest ważne, aby wiedzieć co chcesz przekazać i komunikować to w jasny, przejrzysty i streszczony sposób.

 

d. Zrozumienie zamiast ocen.

Innymi słowy otwieraj, zamiast zamykać. Nie oceniaj osoby i nie używaj słów, które mogą być raniące, atakujące lub godzące w jakiś sposób w poczucie wartości drugiej osoby np. „Ty to jesteś taki spóźnialski”. Unikniesz dzięki temu odwetu, konfliktu lub wycofania się z relacji. Zamiast tego zainteresuj się: czy coś się stało, że dziś /lub trzeci raz w tym tygodniu/ się spóźniłeś? Wrzucając kogoś do „szufladki”, utrudniasz mu zmianę, a sobie zabierasz możliwość nawiązania kontaktu z prawdziwą osobą. Oceny krzywdzą, paradoksalnie nawet te „pozytywne”. Zaś szczerze zainteresowanie kimś otwiera ludzi na siebie i umożliwia tworzenie się relacji.

 

2. Szczerość i bycie sobą.

 

Jak naprawić i mieć udany związekTrudno budować bliskość i formować autentyczne relacje, gdy dwoje ludzi nie ujawnia naprawdę co myśli i czuje lub jedno manipuluje drugim. Jeśli kłamiesz lub lawirujesz i nie pokazujesz się taką jaką jesteś naprawdę, ryzykujesz, że ktoś polubi osobę, którą nie jesteś. Często ze strachu, że ktoś nas nie zaakceptuje takimi jakimi jesteśmy zakładamy maski. Zaczynamy udawać, że jesteśmy inni niż w rzeczywistości, do tego stopnia, że zaczynamy udawać przed samym sobą i już sami nie wiemy kim naprawdę jesteśmy. Noszenie masek jest nie tylko nie fair wobec innych, ale na co dzień jest bardzo uciążliwe.

Bądź sobą, mów szczerze co myślisz i czujesz, wtedy masz szansę na nawiązanie prawdziwej i dojrzałej więzi z drugim człowiekiem. A jeśli nadal boisz się pokazać autentyczną siebie, zacznij od wzmocnienia poczucia własnej wartości (przeczytaj tutaj).

 

3. Empatia i wyrażanie zainteresowania i troski o drugą osobę.

 

Jednym z przyczyn problemów w związkach jest egoizm. Jak go rozpoznać gdy w koło tyle informacji by zadbać o siebie, postawić na siebie i swoje potrzeby ? Postawa egoistyczna jest wtedy gdy skupiasz się wyłącznie na sobie, nie zwracając uwagi na potrzeby partnera, przyjaciółki czy współpracownika. Egoizm nie może być zdrowy. Egoizm to egoizm. Dbanie i traktowanie swoich potrzeb jako ważnych nie jest egoizmem, a zdrowym poczuciem własnej wartości i troski o siebie. Oczywiście, dopóki nie stawiasz swoich potrzeb ponad potrzeby innych, a traktujesz je na równi z własnymi.

Aby częściej wychodzić ‘poza siebie’ polecam ćwiczyć empatię. Empatia to umiejętność współodczuwania stanów emocjonalnych oraz spojrzenia na rzeczywistość z perspektywy drugiej osoby. Potocznie mówi się o niej, jak o wchodzeniu „w czyjeś buty”. Do ćwiczenia empatii polecam rozmowy z przyjaciółmi i trenowanie naprawdę intensywnego, aktywnego słuchania oraz oczywiście coaching osobisty i warsztaty rozwojowe.

 

4. Dobro wspólne i współodpowiedzialność

 

Kiedy już umiesz otwarcie i szczerze wyrażać siebie w relacjach i kiedy potrafisz wznieść się ponad własne potrzeby, widzieć i respektować potrzeby innych ludzi, warto zobaczyć, że JA i TY tworzymy razem MY, czyli wspólnotę. I z tej perspektywy dbać o relację, jak o coś, co jest nasze, wspólne. Nie bardziej twoje lub bardziej moje, jest nasze – co szczególnie jest widoczne i cenne w związku małżeńskim.

W biznesie natomiast, budując dobre relacje oparte na zaufaniu i współpracując z innymi masz szansę wytworzyć dużo większą wartość dla innych ludzi, niż kiedykolwiek mogłabyś zrobić to sama. Zyskujesz Ty, zyskuje otoczenie. Betty Eadie w swojej książce „Podręcznik dla duszy” ujęła to tak: „jesteśmy nawzajem za siebie odpowiedzialni. Zbiorowo. Świat jest naszym wspólnym dążeniem. Możemy powiedzieć, że jest jak ogromne puzzle, i każdy z nas jest jego bardzo ważną i niepowtarzalną cząstką. Razem możemy się połączyć i zrodzić potężną przemianę w świecie”.

 

       aa. Granice.

Aby dbać o dobro wspólne absolutnie niezbędna jest znajomość i poszanowanie granic własnych i drugiej osoby. Pamiętajmy, że choć jesteśmy razem lub działamy razem, to nadal jesteśmy odrębnymi osobami. Mamy różne osobowości, poglądy i potrzeby. Świadomość własnych granic oraz innych osób i ich asertywne komunikowanie (więcej o zdrowej asertywności tutaj) daje szansę na wypracowanie rozwiązań dobrych dla obu stron. A więc badaj i komunikuj swoje granice, słuchaj i szanuj granice innych, a potem ustalaj rozwiązania w dialogu.

 

5. Od czego zacząć? Od pracy nas sobą !

 

Nie każdy ma łatwość w nawiązywaniu i tworzeniu więzi, nie każdy też wyniósł dobre wzorce budowania relacji z domu rodzinnego. Niezależnie jednak od tego, umiejętności rozwijania zdrowych kontaktów można się nauczyć. Jednym ze sposobów jest pogłębianie swojej wiedzy, a później praktykowanie jej i ćwiczenia.

Teraz, gdy już wiesz jakie są najważniejsze cechy i umiejętności dobrych i zdrowych relacji, zastanów się co możesz zrobić, aby takie relacje budować? Proponuję zacząć od siebie. Spójrz na siebie przez pryzmat tych pięciu punktów i zadaj sobie pytania:

– Co mogę zrobić lepiej ?
– Co chcę przestać robić ?
– Nad czym chcę popracować w pierwszej kolejności?
– Co konkretnie mogę zacząć robić już od dziś, aby budować zdrowsze relacje?

Koniecznie zapisz te odpowiedzi na kartce i działaj ! Już od dziś. Pamiętaj, innych nie możesz zmienić, ale siebie – jak najbardziej. Paradoksalnie zmieniając siebie, zmienia się relacja, bo przecież jesteś jej częścią. A to często pociąga za sobą zmianę u innych osób. 

 

Jeśli chcesz pracować nad sobą i rozwijać w sobie sztukę budowania udanych relacji zapraszam Cię na indywidualne spotkania z life coachem ( coaching relacji, związków, rodzinny etc) klikając tutaj.

A jeśli wolisz pracować w grupie – zapraszam Cię do grupy rozwojowej skupiającej się na tematyce budowania zdrowych i dojrzałych relacji. Zaletą grupy jest nie tylko pogłębianie wiedzy i samoświadomości na swój temat, ale również ćwiczenie przy wsparciu i udziale psychologa oraz innych osób z grupy. Więcej informacji o grupie przeczytasz tutaj.

 

Jeśli nasunęła Ci się refleksja, masz pytanie, zapraszam Cię do podzielenia się tym w komentarzu pod artykułem.

 

Stronę odwiedzono poprzez m.in. poniższe frazy kluczowe:

  • relacje międzyludzkie
  • jak budować relacje z ludźmi
  • relacje z ludźmi
  • relacje z innymi ludźmi
  • jak budować dobre relacje z ludźmi

Tags: , , , , , ,

8 Komentarzy dla "5 najlepszych umiejętności, dzięki którym stworzysz zdrowe i udane relacje"

  1. Paula pisze:

    Dziękuje za ten artykuł, łatwo daje pogląd na problem tworzenia relacji, zdrowych relacji :) Pozdrawiam

  2. Stachura Bogdan pisze:

    Rewelacja tego trzeba było:) dobra robota

  3. MAŁGORZATA pisze:

    Bardzo pomocny, konkretny artykuł. Ciężko mi było samej poukładać pewne rzeczy i nie wiedziałam od czego zacząć, tutaj krok po kroku widzę co robiłam źle, na co się zamykałam, na co nie zwracałam należytej uwagi, a co w ogóle było po za moją świadomością. Bardzo mi Pani pomogła, mam nadzieje, że teraz uda mi sie poukładać swoje życie, dziękuję raz jeszcze :)

  4. Michał pisze:

    Bardzo pomocny artykuł przy budowaniu relacji z drugim człowiekiem. Niezależnie od tego czy chodzi o sprzedaż, biznes, związek, przyjaźń czy poznawanie nowych, ciekawych osób :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiadom mnie o odpowiedziach, bez zostawienia komentarza

Life Coaching. Psychologia. Psychoterapia. Rozwój. Wszelkie prawa zastrzeżone © 2009-2017 Kinga Ślużyńska